Menu

LOGISTIC OPERATIONS SUPPORT

Safety in Logistics 

Veiligheid in de logistiek is meer dan het alleen voorkomen van ongelukken. Het ontfermt zich ook over de belangrijkste waarde: de medewerker. De ruggegraat van de dagelijkse operatie. Zonder hen kunnen de produkten niet naar de markt, staat de e-commerce stil wordt de bedrijf continuïteit bedreigt.  Ik begeleid, train en audit magazijnen op het veilig werken. Hierin hanteer ik een totaalaanpak waarbij ik zowel de cultuurwaarde doorspreek met de directie, het middle management ondersteun met praktisch hulpmiddelen om veilig werken te beoordelen en de operations train en leer hoe men elkaar feedback geef. 


Mijn start van de samenwerking is een quick scan waarin ik de operatie doorlicht op het veiligheidsniveau. Hierna bepalen we de verbetermogelijkheden en het auditplan. Vanuit dit startpunt bied ik audit formulieren, coaching en plan van aanpak aan. Tevens bied ik enkele basis concepten en normen aan die goed en veilig werken met intern transportmaterieel bevorderen. Het leadershipteam van het warehouse kan met deze praktische aanpak snel resultaat bereiken. 


Een succesvol veiligheidsprogramma levert ook een rendement op de investering op. Niet alleen de directe kosten van uitval en herstel, maar ook gerelateerde kosten zoals verzekering, re-integratie en goodwill wordt voorkomen met een preventief actieplan. Hoewel het lastig is om te investeren in mogelijke voorvallen laat een goede OSHA ook aan de aandeelhouders zien dat het bedrijf in gezonde staat verkeert. Met mijn aanpak wordt veilig werken ook zichtbaar en haalbaar.  (Paul v Berkum is VCA-VOL gecertificeerd) 


Stock reliability 

De jaarlijkse voorraadopname is een belangrijk moment om aan te tonen dat de voorraad die administratief aanwezig is ook daadwerkelijk in de schappen ligt. Met name in bij verladers of in contract logistics is er onvoldoende kennis om dergelijke tellingen goed te organiseren. 

Mijn aanpak bestaat uit een voorbereiding van 6 weken waarin ik de organisatie begeleid in het opstellen van een draaiboek, het aanreiken van een actieplan en een procesbeschrijving van de werkwijze van de telling. Hiermee wordt zowel het magazijn als de adminstratieve inrichting voorbereid op de telling waardoor er geen fouten ontstaan in de beoordeling. 

Van de telling worden een KPI dashboard opgesteld zodat er inzicht wordt verkregen in locatie- en voorraadbetrouwbaarheid. Deze uitkomsten en documenten worden door accountants zeer gewaardeerd en zorgen voor een betrouwbare validatie van de juiste voorraadstanden. 

Voor een wekelijkse telprogramma kan ik een cycle count procedure aanreiken. Dit beschrijft de wijze waarop er wekelijks tellingen worden uitgevoerd. Afhankelijk van het bedrijfsproces wordt er een keus gemaakt hoe dit in te richten, welke insteek er wordt gekozen en hoe dit in het WMS systeem wordt afgebeeld. Ook hier vindt de borging plaats met een KPI dashboard. Indien er voorraad van derden in het magazijn ligt wordt ook de stock reconsolidation opgepakt en systemen, al dan niet middels EDI, op elkaar afgestemd 

QUICK SCAN

LOGISTIC OPERATIONS 

Bij aanvraag van een quick scan doorlopen we het volgende stappenplan: 

  • Afbakening analyse gebied en bepalen van de doelen  
  • Gegevens verzameling en shop floor visit 
  • Doornemen SLA, KPI, Quality standards, efficiency en produktiviteiten 
  • Analyse resultaten en afzetten tegen industrie standaard 
  • Advies en bepalen way forward 

Met deze quick scan wordt de logistieke operatie geanalyseerd en verbetermogelijkheden aangedragen. Om deze verbeteringen daadwerkelijk te realiseren wordt een begeleidingspakket opgesteld waarbij ik de organisatie help om gezamenlijk de resultaten te behalen. Samenwerking met uw medewerkers is voor mij essentieel! 

logistic operations 

MEER WETEN OF KENNISMAKEN?